31اکتبر 2022- تشخیص سرطان در کنار داشتن یک بیماری مزمن مانند دیابت می تواند مانند یک ضربه باشد. شیمی درمانی، روشی برای درمان بسیاری از انواع سرطان است و می تواند سلول های سرطانی که به قسمت های مختلف بدن گسترش یافته یا متاستاز داده اند را از بین ببرد. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا در مورد اثرات شیمی درمانی بر دیابت و اقداماتی که می توانید برای مدیریت دیابت در طول شیمی درمانی انجام دهید، اطلاعات بیشتری بدست آورید.

اهداف شیمی درمانی

شیمی درمانی یا کموتراپی، استفاده از داروها برای درمان بیماری است. وقتی بیشتر مردم به شیمی درمانی فکر می کنند، به سرطان فکر می کنند. انواع مختلفی از داروها برای درمان سرطان استفاده می شود و برخی از آنها بهتر از سایرین عمل می کنند. انجمن سرطان آمریکا می گوید: شیمی درمانی یک درمان "سیستمیک" است، زیرا داروها در سراسر بدن حرکت می کنند، در حالی که پرتوها و جراحی قسمت خاصی از بدن را هدف قرار می دهند.به گفته انجمن سرطان آمریکا، سه هدف اصلی شیمی درمانی عبارتند از:

· درمان - از بین بردن سرطان به طوری که عود نکند.

· کنترل - برای کنترل سرطان، حتی اگر به طور کامل از بین نرود.

· تسکین - برای کاهش علائم سرطان و بهبود راحتی بیمار.

چگونه دیابت می تواند شیمی درمانی را تحت تاثیر قرار دهد

بین 8 تا 18 درصد از افراد مبتلا به سرطان به دیابت نیز مبتلا هستند. بسیاری از افراد با تشخیص سرطان، از قبل به دیابت مبتلا بوده اند، در حالی که برخی دیگر ممکن است پس از تشخیص سرطان یا در طول درمان سرطان به دیابت مبتلا شوند.

انجام شیمی درمانی به تنهایی می تواند چالش برانگیز باشد. در حالی که شیمی درمانی برای از بین بردن سلول های سرطانی تجویز می شود، روی سلول های سالم نیز تأثیر می گذارد. به ویژه، شیمی درمانی به احتمال زیاد به سلول های خون ساز در مغز استخوان، فولیکول های مو، و سلول های دهان، دستگاه گوارش و دستگاه تولید مثل آسیب می زند. عوارض جانبی از نظر فراوانی و شدت متفاوت است، اما اغلب شامل موارد زیر است:

· ریزش مو

· خستگی

· کبودی و خونریزی آسان

· عفونت

· کم خونی

· تهوع و استفراغ

· یبوست و اسهال

· کاهش وزن

· تغییر اشتها

· زخم و درد در دهان و گلو

· نوروپاتی محیطی

· مشکلات مثانه و کلیه

· تغییرات خلق و خوی

· مشکل در تمرکز که به آن Chemo brainنیز می گویند

· مشکلات باروری

انجمن انکولوژی بالینی آمریکا (ASCO) می گوید: دیابت به روش های زیر می تواند خطر درمان سرطان را افزایش دهد:

· باعث افزایش یا کاهش بیش از حد قند خون می شود

· بدتر شدن مشکلات سلامتی مرتبط با دیابت

· افزایش خطر عوارض جانبی شدیدتر ناشی از شیمی درمانی

این مسائل می تواند تکمیل درمان سرطان را چالش برانگیزتر کند. تیم مراقبت های بهداشتی شما باید با شما همکاری کند تا این خطرات درمانی را به حداقل برسانند. همچنین، قند خون بسیار بالا یا کنترل نشده می تواند برخی از اثرات شیمی درمانی را شدیدتر کند - به عنوان مثال، کم آبی بدن، تکرر ادرار، کاهش وزن و عفونت.

شیمی درمانی چگونه بر دیابت تأثیر می گذارد؟

انجمن انکولوژی بالینی آمریکامی گوید که برخی از انواع شیمی درمانی باعث افزایش سطح قند خون می شوند که شامل موارد زیر است:

· شیمی درمانی مبتنی بر 5-فلوئورواوراسیل  (5-FU)،

· آسپاراژیناز(با نام تجاری Elspar)

· بوسولفان(Busulfex، Myleran

· شیمی درمانی مبتنی بر پلاتین، مانند سیس پلاتین (پلاتینول)

داروهای شیمی درمانی همچنین ممکن است نوروپاتی موجود را بدتر کنند.

داروهای استروئیدی به نام کورتیکواستروئیدها ممکن است برای کمک به درمان عوارض جانبی شیمی درمانی مانند حالت تهوع و درد استفاده شوند. آنها همچنین ممکن است بخشی از درمان سرطان باشند. این داروها با افزایش مقاومت به انسولین، باعث افزایش قند خون می شوند. دگزامتازون، هیدروکورتیزون، پردنیزون و متیل پردنیزولون استروئیدهای رایجی هستند که در درمان سرطان استفاده می شوند. از آنجایی که این داروها تأثیر عمیقی بر قند خون دارند، ممکن است لازم باشد آنها را در چندین دوز کوچکتر مصرف کنید، یا آنها را در مدت زمان طولانی تری دریافت کنید، و ممکن است لازم باشد انسولین بیشتری مصرف کنید یا حتی در حین مصرف استروئیدها شروع به مصرف انسولین کنید.

عوارض جانبی شیمی درمانی ممکن است مدیریت قند خون را دشوارتر کند:

· تهوع و استفراغ: می توانند خوردن و نوشیدن را به طور معمول سخت کنند و احتمالاً باعث هیپوگلایسمی (افت قند خون) شوند.

· کم آبی بدن: حالت تهوع، استفراغ و اسهال می تواند منجر به کم آبی بدن شود و همچنین قند خون بالا می تواند منجر به کم آبی بدن شود.

· تغییر اشتها: شیمی درمانی ممکن است اشتهای شما را کاهش یا افزایش دهد. خوردن بیشتر یا کمتر از حد معمول بر قند خون شما تأثیر می گذارد و ممکن است لازم باشد داروهای دیابت خود را بر این اساس تنظیم کنید.

· افزایش وزن: داروهای شیمیایی و استروئیدها ممکن است باعث افزایش وزن شما شوند که به نوبه خود می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

· خستگی: خستگی ناشی از شیمی درمانی شایع است و در نتیجه ممکن است فعالیت کمتری داشته باشید. فعالیت بدنی کمتر می تواند سطح قند خون را افزایش دهد.

نکاتی برای مدیریت دیابت در طول شیمی درمانی

·با تیم مراقبت های بهداشتی تان در مورد بهترین شکل مدیریت دیابت خود در زمانی که شیمی درمانی می کنید، صحبت کنید. در مورد اهداف خود برای دیابت و برنامه ای برای مصرف داروهای دیابت و نظارت بر قند خون خود مشورت کنید.

·مرتباً سطح قند خون خود را کنترل کنید. انجام این کار می تواند به شما و تیم مراقبت بهداشتی شما کمک کند تا تأثیر شیمی درمانی بر دیابت شما را درک کنید تا در صورت نیاز برنامه درمان دیابت شما را تنظیم کنند. نگه داشتن قند خون تا حد امکان نزدیک به محدوده هدف نیز می تواند به کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی کمک کند.

·برای تدوین یک برنامه غذایی واقع بینانه با یک متخصص تغذیه همکاری کنید تا به شما در دریافت انواع غذاهای سالم کمک کند. همچنین در صورت احساس تهوع، تغییرات مزه یا کمبود اشتها، یک متخصص تغذیه می تواند به شما کمک کند برنامه غذایی خود را تنظیم کنید. آنها می‌توانند وعده‌های غذایی آسان یا مکمل‌ها یا شیک‌های جایگزین غذا را برای کمک به رفع نیازهای تغذیه‌ای شما توصیه کنند.

·فعال بمانید. انجام فعالیت بدنی به کنترل قند خون شما کمک می کند و می تواند با برخی از خستگی هایی که ممکن است از شیمی درمانی داشته باشید، مقابله کند. حتی مقدار کمی از فعالیت می تواند موثر باشد.

·به سلامت روان خود توجه کنید. زمانی که سرطان دارید احساس عصبانیت، غمگینی یا افسردگی طبیعی است. داشتن برخی از استراتژی های مقابله ای می تواند به شما کمک کند از نظر ذهنی قوی بمانید. دریافت حمایت از خانواده، دوستان، و تیم مراقبت های بهداشتی شما می تواند کمک کند، همچنین می توانید به یک گروه پشتیبانی بپیوندید. برای اطلاعات بیشتر در مورد گروه های حمایت از سرطان، به وب سایت موسسه ملی سرطان مراجعه کنید.

·با تیم دیابت خود در ارتباط باشید. شما یک تیم انکولوژی (سرطان) برای سرطان خود خواهید داشت، اما تیم دیابت شما هنوز برای حمایت از شما آماده است و امیدوارانه درمان دیابت شما را با تیم انکولوژی شما هماهنگ می کند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/healthy-living/general-health/how-chemotherapy-and-diabetes-affect-each-other/